Czym jest witamina D oraz jakie są objawy jej nadmiaru i niedoboru?

Gdyby organizm człowieka był samowystarczalny, to mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której jedzenie stałoby się jedynie atrakcyjnym dodatkiem, a nie koniecznością wymagającą rozsądnego podejścia i pewnego rodzaju wiedzy merytorycznej. Tymczasem to właśnie jedzenie jest źródłem największej ilości witamin i wartości odżywczych, bez których funkcjonowanie organizmu byłoby wprost niemożliwe. Przykładem są niemal natychmiastowe skutki niedoborów witaminy B6, które widoczne są gołym okiem i odczuwalne niemal w całym ciele. Witaminy to niezbędne mikroskładniki, dzięki którym dochodzi do ważnych procesów w ciele człowieka. Czy wszystkie witaminy są równie ważne i dlaczego warto ich sobie dostarczać?

Witaminy na wagę złota

Z całą pewnością nie można jednoznacznie określić, czy dana witamina jest mniej ważna niż witamina z innej grupy. Bez wątpienia każda ma swój udział, który jest niezwykle ważny z perspektywy organizmu człowieka. Nie można zatem przyjąć, że niektóre z nich są mniej ważne. Można jednak przyjąć, że niektóre z nich biorą udział w konkretnych procesach lub je wspomagają i w tym kontekście są niezwykle istotne. Witamina D to jedna z najbardziej “wpływowych” witamin, która odznacza się szeregiem bardzo ważnych właściwości. Czym jest? Witamina D jest w rzeczywistości grupą organicznych związków chemicznych, które uczestniczą w bardzo wielu procesach albo umożliwiają ich prawidłowy przebieg. Jest zatem mikroskładnikiem niezbędnym, którego po prostu trzeba sobie dostarczać każdego dnia, by mieć pewność, że nasz organizm otrzymuje dokładnie tego, czego potrzebuje do szczęścia.

Właściwości witaminy D

Lista właściwości tej niezwykłej witaminy zdaje się nie mieć końca. To jedna z tych witamin, która ma niebagatelny wpływ na wzmocnienie odporności ludzi. Jest jednocześnie elementem wspierającym szpik kostny oraz cały układ mięśniowy. To również ona odpowiada za regenerację neuronów, a także usprawnia wchłanianie potrzebnych fosforu oraz wapnia. Według wielu naukowców jest to jedna z tych witamin, która gwarantuje człowiekowi sprawność fizyczną i znacznie lepszą kondycję psychiczną. Dostarczanie sobie odpowiednich ilości tego mikroelementu wpływa korzystnie na układ kostny, a zatem również na zęby.

Jak się objawiają niedobory witaminy D?

Pierwszymi objawami niedoboru tej witaminy będzie chroniczne zmęczenie. Dosyć powszechnym zjawiskiem są bóle kości oraz mięśni. Natomiast można również spodziewać się dokuczliwych biegunek przy jednoczesnym braku apetytu. To bardzo typowe objawy niedoboru witamin z różnych grup, aczkolwiek warto mieć świadomość, że dostarczenie organizmowi pożywnego posiłku, w którym znajdzie się źródło witaminy D, może niemal natychmiast zniwelować wszelkie objawy. Jak widać, dolegliwości mogą być dosyć dokuczliwe, dlatego warto również wiedzieć, w czym poszukiwać witaminy D i jakie produkty są jej największym źródłem.

Gdzie poszukiwać witaminy D?

Według światowych rankingów popartych naukowymi badaniami największym źródłem witaminy D są ryby. Mowa oczywiście o świeżych rybach, a nie przetworzonych i zapakowanych w metalowe puszki. Warto je spożywać również ze względu na inne elementy, które zawierają, np. bardzo ważne kwasy Omega-3 oraz Omega-6. Uważa się, że spożywanie ryb może znacząco wpłynąć na kondycję całego organizmu, ponieważ wykazują się one bardzo korzystnymi właściwościami zdrowotnymi. Wielu dietetyków zachęca swoich podopiecznych do jedzenia ryb niemal w każdej postaci, choć szczególnie w wersji gotowanej na parze. Wówczas mamy gwarancję na to, że wszelkie właściwości zostaną w produkcie. Jeżeli nie jesteśmy zwolennikami ryb w postaci dania na talerzu, to być może dobrym rozwiązaniem będzie wyposażenie się w tran. Witamina D w nieco mniejszych ilościach znajduje się również w jajach, grzybach, mleku oraz podrobach.